kisokos

A tápanyagok és étrend-kiegészítők szerepe babát tervező nőknél

Az életműködéshez és az anyagcsere-folyamatok szabályozásához tápanyagokra van szükségünk, melyeket táplálékkal juttathatunk be szervezetünkbe. A táplálék összetételére, minőségére és mennyiségére, az étrend kérdéseire kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermektervezés, a várandósság és a szoptatás időszakában.

A tápanyagok egyik nagy csoportját a szerves tápanyagok, vagyis a fehérjék, a zsírok, a szénhidrátok és a vitaminok alkotják; szervetlen tápanyagaink a víz és a szervetlen ásványi sók. Melyik miért fontos?

A fehérjék a sejtek építőelemei, emellett a hormonok, az enzimek alapanyagai, a hemoglobin alkotórészei, továbbá energiaforrást is jelentenek. A fehérjében gazdag élelmiszerek optimális esetben a kalóriabevitel 12-15%-át fedezik.

A zsírok megfelelő étrend esetén napi kalóriaszükségletünk 20-30%-át teszik ki, ami nem jelent nagy mennyiséget, hiszen rendkívül energiadús tápanyagról van szó. Főként az úgynevezett telítetlen vagy esszenciális zsírok értékesek, melyekre szükségünk van az anyagcseréhez, ám előállításukra szervezetünk nem képes. Jellemzően növényi eredetűek. A zsiradékok elengedhetetlenek a zsírban oldódó vitaminok hasznosításához és jelentős szerepet játszanak testünk energiaellátásában.

A szénhidrátok könnyen hasznosítható, gyorsan felszívódó energiaforrást jelentenek számunkra, és helyes táplálkozás esetén összes energiabevitelünknek körülbelül az 55%-át biztosítják.

A vitaminok nem jelentenek energiaforrást, azonban az élet, a növekedés szempontjából nélkülözhetetlenek. Megfelelő bevitelük a leendő anya, illetve az anya jó fizikai állapotához és a magzat egészséges fejlődéséhez egyaránt elengedhetetlen. Babavárás, terhesség és szoptatás idején kiemelt szerep jut a B-vitaminoknak, köztük a folsavnak vagy az inozitnak, amelyek megfelelő szintjét mindenképp tartani kell – ebben pedig komoly szerep juthat az ezeket tartalmazó étrend-kiegészítők rendszeres fogyasztásának.

Mindemellett nem lehet eléggé hangsúlyozni az elegendő folyadékbevitel fontosságát, valamint a szervetlen ásványi anyagok jelentőségét, hiszen ezek nélkül sem működhet jól az emberi test.

A helyesen összeállított étrend és az étrend-kiegészítők alkalmazása kulcskérdés az egészség megőrzésében, illetve visszaállításában – ezenkívül azonban az energiafelhasználás és -bevitel egyensúlyára, az optimális testsúly megtartására is ügyelnünk kell.

tápanyagok, étrend